hydraten-tijdens-warm-weer

5 super tips om te hydrateren tijdens warm weer

Hydrateren tijdens warm weer

Het is belangrijk om te hydrateren tijdens warm weer en om uitdroging te voorkomen.

Het Voedingscentrum geeft het advies aan volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar om dagelijks tussen de 1,5 en 2 liter te drinken. Dit hoeft natuurlijk niet alleen water te zijn, afwisseling is zelfs heel goed. Voldoende drinken is belangrijk om vocht binnen te krijgen. Je verliest veel vocht bij het ademen, door te zweten en via je ontlasting.

Vijf tips om je vochtbalans op pijl te houden

  1. Wacht niet tot je dorst hebt: Herken je eigen tekenen van dorst, zoals een droge mond of lusteloosheid. Drink de hele dag door water en niet pas wanneer je dorst krijgt. Zet een fles water neer zodat je regelmatig slokjes water kunt nemen terwijl je werkt of traint. Neem ook altijd water mee als je de deur uitgaat.
  2. Geef smaak aan je water: Heb je moeite om water te drinken, maak het lekkerder door natuurlijke smaakmakers toe te voegen, zoals schijfjes citroen, komkommer en aardbeien of kruiden zoals citroenmelisse en munt.
  3. Eet hydraterende snacks: Ook met groente en fruit kan je ervoor zorgen dat je hydratatie helemaal top is. Onder meer deze voedingsmiddelen bevatten veel water: komkommer, watermeloen, ananas, blauwe bessen, tomaten, nectarines en mandarijnen.
  4. Beperk alcohol: Alcohol kan uitdrogen, dus het is het beste om je alcoholconsumptie op warme dagen te beperken. Als je alcohol drinkt, probeer dan een gelijke hoeveelheid water te drinken om gehydrateerd te blijven.
  5. Gebruik een app: Er zijn diverse apps die je kunnen helpen bij het bijhouden van je vochtinname en om je eraan te herinneren regelmatig water te drinken. Als je zoekt op ‘hydratatie’ verschijnen er meerdere apps waar je uit kunt kiezen.

Als je deze tips om te hydrateren tijdens warm weer volgt, verklein je het risico op uitdroging tijdens een hittegolf. Dit helpt je om gezond en comfortabel te blijven bij warm weer.

Voorkom overhydratatiehydrateren-tijdens-warm-weer

Let op! Te veel water drinken kan leiden tot overhydratatie of watervergiftiging, dit betekent dat er een teveel aan water in je lichaam aanwezig is. De nieren, die verantwoordelijk zijn voor het filteren en uitscheiden van overtollig water, kunnen slechts ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur aan. Gelukkig komt dit niet vaak voor, maar luister dus wel goed naar je lichaam en drink niet meer dan nodig is.

Gefilterd water drinken

Het beste is om gefilterd water te drinken. Je weet dan zeker dat je zuiver water drinkt zonder bacteriën, zware metalen, chemicaliën en andere potentieel schadelijke stoffen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een Britsh Berkefeld waterfiltersysteem.

Fijn dat je deelt:

De waardering van mounteau.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 10.0/10 gebaseerd op 7 reviews.